Omgaan met tijd: de tips

/
10 Comments
Een paar dagen geleden vroeg ik jullie om hulp.
Terug aan het werk na mijn ouderschapsverlof liep niet echt vlot. Ik vond het zelf een heel persoonlijk berichtje om te schrijven. Ik heb lang getwijfeld maar nu ben ik zeer tevreden. Ik vroeg jullie om tips en kreeg er super interessante! Het loont dus om open te zijn :-)


Dikke merci allemaal!

Deze tips ga ik zeker onthouden voor de komende maanden:



Dit ga ik hier ergens ophangen. Thanks Boomie. Heel inspirerend. 

  • Ik ben niet alleen! :-) Het is heel normaal om even de tijd en de kluts kwijt te zijn. 
  • Acceptatie en relativeren: je neerleggen bij het feit dat niet alles meer zal lukken. Dat is de tip die ik van zowat iedereen kreeg :-). Ik denk dat dit inderdaad het grootste deel is! 
  • Selectief kuisen en quality time met het gezin laten voorgaan. Je hebt groot gelijk Sabrina! 
  • Stofjes kopen om jezelf te plezieren en jezelf te verplichten hier iets mee te doen is heel aanvaardbaar! Merci Kiekelot voor deze tip. Mooie, nieuwe stofjes geven inderdaad veel zin om te naaien! 
  • Poetshulp kan enorm helpen. Ik ben zelf al vrij overtuigd dat dit iets goed kan zijn. Mijn vriend is echter nog niet mee, hij wil geen vreemde in ons huis. Jo-Lynn en CreativEls hoe kregen jullie u man overtuigd? 
  • Ik kreeg de blog: mamavanvijf als inspiratietip! Inderdaad! Ik ben vanaf nu volger! Leuk om te zien dat de kinderkasten daar ook rommelig zijn :-) Het boek 'Happy mama' is ook vernoemt. Ben benieuwd wat je ervan vond Mme-Carper. 
  • Naar voorbeeld van Sheena werkte ik deze week voor het eerst een paar uurtjes thuis en kon ondertussen een was insteken. Het lijkt stom maar gaf me een enorm goed gevoel. 
  • Werken met een menu en koken voor 2 dagen kan veel tijd besparen wist Jusan te vertellen. Of vooruit koken zoals Khadetjes. Ik probeer het alle 2 eens uit. Ik hou jullie op de hoogte :-) 
  • En Lietje: merci om me eraan te doen herinneren dat tijd met Seppe ook genieten-me-time kan zijn! Was dat even uit het oog verloren! 

Voila, hier ga ik mee aan de slag. Er volgt snel een evaluatie. Ik hoop dan te kunnen zeggen dat alles veel beter loopt.

En aan Fieke en mme-Carper: ondanks mijn geklaag is mama zijn nog steeds fantastisch! Gaan jullie ook ervaren! Een zalig gevoel! 





You may also like

10 opmerkingen :

  1. Goede tips. Wat ik belangrijk vind is om manlief ook hierin te betrekken. Waarom moet je je als moeder in bochten wringen als je een lieve wederhelft hebt? Mijn vriend kookt elke avond, doet de boodschappen en het ontbijt inclusief schooleten maken. Daarbij maakt hij het sanitair schoon. Ik doe de rest van het huishouden, de planning en de administratie. Prima verdeling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ik was dus te laat met mijn reactie :-). Mijn man was eerst ook sceptisch tegenover een poetshulp, maar ik heb die tijd voor mezelf echt nodig, en hij gelukkig ook, dat helpt. Ik heb hem ook vaak gezegd: als er geen poetshulp komt, dan doe jij het maar! Dat helpt ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, ik heb hem (man) ook overtuigd gekregen voor poetshulp doordat op zaterdag eerst de poets gedaan moest zijn eer we iets anders leuks konden gaan doen en hij ook een deel van het to-dolijstje voor zijn rekening kreeg. Als je dat een hele tijd zo doet zijn ze snel overtuigd. De helft van je weekend gaat er aan....... .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ne eerdere post heb ik gemist maar uit je opsomming hier haal ik alvast tips voor mezelf. Succes met het vinden van een nieuw evenwicht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je er bewust van zijn en zoeken naar oplossingen is al de helft van het werk ;). O... ik vergat blijkbaar te vertellen dat het hier meneer Khadetjes is die het vooruitkoken voor zijn rekening neemt... jullie zijn met twee hé, het werk kan verdeeld worden. Ik hoop alleszins dat je een 'werkbare draai' vindt, veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen mijn man zag dat ik zo diep zat, was die poetshulp plotseling geen probleem meer. Hij zou ze nu ook niet meer kunnen missen, want je krijgt er echt heel veel tijd voor terug ... Daar zijn mannen ook wel voor te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze post moet ik opslaan, voor binnen een klein jaartje :-).
    Maar ik heb er vertrouwen in dat alles wel goed komt, al zijn we er ons wel van bewust dat ons kleintje alles overhoop zal gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Koken voor 2 dagen is inderdaad erg handig een scheelt hoop tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik denk dat je jezelf ook wat tijd moet geven: je zegt het zelf: je bent net herbegonnen met werken. Iedereen moet een nieuw ritme vinden. Wat poetshulp betreft: lees ik het goed dat jij poetst omdat je vriend geen vreemden in huis wil? Tsss... als hij niet wil dat er poetshulp komt, dan mag hij poetsen, toch?. En als hij dat graag doet, des te beter he. Ik werk een dikke fulltime met drie kindjes (ze zijn wel al wat groter, maar ik heb dat altijd gedaan). Codewoorden zijn: uitbesteden wat je kan (behalve de zorg over de kindjes) en de lat niet te hoog leggen (ik strijk bijna niets/laat bijna niets strijken en je moet mijn kasten niet opendoen). Het komt zeker goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goede tips! Doe rustig aan, luister ook naar jezelf :)

    BeantwoordenVerwijderen