Mijn bomber jasje: de Blossom Jas

/
13 Comments
Ik moet het toegeven. La Maison Victor is mijn favoriete boekje.
Ik kan steeds niet wachten tot de nieuwe editie in de winkel ligt. Ik denk dat ik vaak de eerste koper ben :-).
En dan toch: steeds als er een nieuwe editie is, maak ik iets uit een vorige. Ik weet niet hoe het komt, een rare eigenschap. Zot zijn doet geen zeer hé.

Deze keer maakte ik de Blossom jas uit de maart-april editie van 2015.


Het patroon 


Ik maakte dus de Blossom jas. Als je het jasje ziet lijkt het veel werk maar eigenlijk is dat zeker niet waar. 
Het zat verassend snel in elkaar. 
Ik koos ervoor om niet te werken met elastiek. Ik werkte de randen af met boordstof. 
Dit was makkelijk aan te passen: 
  • Voor de mouw is de breedte van u boordstof uit te rekenen met een gekende formule: de breedte van de boordstof is 20% kleiner dan de mouw. 
  • voor de achterkant nam ik de volledige breedte van mijn boordstof (standaard breedte) en dat werkte goed. 
Ik maakte mijn kledingmaat en het zat weer perfect (Ik heb blijkbaar heel handige maten bij LMV, geen aanpassingen nodig). 


Het enige dat ik volgende keer anders zou doen is het fronsen van de onderste boord.
Bij een bomberjasje is je onderste rand steeds smaller, zodat je jasje vanonder een beetje fronst. Ik verdeelde nu mijn boordstof gelijk. Waardoor het overal fronst. Vooraan lijkt een klein beetje te, waardoor mijn buikje een beetje geaccentueerd word :-).
Volgende keer rek ik mijn boordstof enkel achteraan.


De stoffen 


De stof kocht ik bij Mondepot. Het is een prachtige mantelstof, stevig genoeg maar toch vrij zacht van gevoel. Ideaal om dit jasje te maken. Het leuke is dat de stof ook langs de achterkant een leuk uiterlijk heeft. Ik heb het jasje dus niet moeten voeren. 
De boordstof kocht ik bij Moens. Rits komt opnieuw van Veritas. (Ik vind dat zij de beste ritsen hebben qua kwaliteit. Ze naaien ook het mooiste in, zonder te golven)


Al bij al ben ik heel tevreden. Dit gaat veel gedragen worden! 
Zondag heb ik een gezellige blogmeeting-lunch. Ik weet al wat ik ga aandoen :-) 








You may also like

13 opmerkingen :

  1. Mooi hoor! Dan ga ik jou alvast kunnen herkennen zondag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaja, die staat ook nog op mijn lijstje!! Wat een prachtige stof heb je gekozen!! Ik vind het geweldig geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap, ik maakte in dezelfde stof de bomberjacket. Hij wordt hier heel veel gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi! Ik twijfelde nog, maar na deze versie ben ik toch verkocht. Ik onthou de tip over het fronsen (of probeer dat toch…)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig exemplaar! Love it! ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk jasje, zou ik in de winkel zo naar grijpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is al de tweede die ik tegenkom vandaag! Echt top! Superhip en al, dat ook.
    Ik moet en zal er ook zo eentje maken :) only time will tell! En de juiste stof vinden natuurlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou niet van bomberjasjes, maar wat is me dit een mooi exemplaar - #stelthaarmeningdusbij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een ongelooflijk mooi jasje, het staat je echt goed. Het is me gisteren niet gelukt om je een compliment te geven.

    BeantwoordenVerwijderen