De ideale pampermand: hoe je ze maakt.

/
25 Comments
Welkom op deze tutorial. Ik vernieuwde mijn site. Je kan de tutorial hier nog lezen maar je vind een geupdate versie onder deze link. http://stoffenspulletjes.com/de-ideale-pampermand-hoe-je-ze-maak/


Het meest door mij gemaakte is tegenwoordig zeker de pampermand.
Ik maak ze vaak als kraamcadeau, ik heb er zelf verschillende in huis staan (niet allen gevuld met pampers, ze kunnen voor alles dienen) en af en toe maak ik ze op vraag.



Waarom ik deze mand zo schitterend vind?

  1. Ze is niet moeilijk te maken, je moet enkel kunnen recht stikken. Ze zit dus ontzettend snel in elkaar. 
  2. Je hebt weinig stof nodig, dus je kan je helemaal uitleven met restjes stof of duurdere stoffen. 
  3. Je kan er iets heel persoonlijks van maken, vaak baseer ik me op het geboortekaartje en maak ik iets soortgelijks. De naam erop flocken maakt het helemaal persoonlijk.
  4. De maten van de pampermand zijn ideaal: er past net één zak pampers in, net 2 rijen naast elkaar. 
  5. De tas is omkeerbaar. 
Er zullen nog wel redenen zijn maar deze zijn zeker de voornaamste. 

Ik kreeg de  vraag om een kleine tutorial te geven en dat doe ik met plezier. 

Hoe maak je de mand? Heel simpel. 

Stap 1: Het knippen 




Knip 10 vierkant. Allen met een zijde van 25cm. (inbegrepen naadwaarde van 1 cm)
  • 2 Voor de bodem (1 aan de buitenkant, 1 voor de binnenkant)
  • 4 voor de zijden van de binnenkant 
  • 4 voor de zijden van de buitenkant (Hier koos ik om met 2 verschillende stoffen te werken voor een leuk effect)
De 4 zijden voor de binnenkant en de bodembinnenkant verstevig je met volumevlies. Ik gebruikte vlieseline h640.

Stap 2: Maak de zijkanten 


Naai de 4 zijkanten van de buitenkant aan elkaar. Let erop dat je de vierkantjes in de juiste volgorde ordent. (Naargelang hoe je het er wil laten uitzien).
Leg hiervoor steeds 2 vierkanten met de goede kanten op elkaar en naai 1 zijkant. Herhaal voor de volgende.
Je krijgt 1 lange strook van 4 zijkanten.



Naai vervolgens het begin en einde van de strook aan elkaar zodat je een vierkant krijgt.


Herhaal dit voor de zijkanten van de binnenkant. 

Stap 3: Het bevestigen van de bodem 


Speld de bodem vast aan het vierkant dat je hebt gemaakt, naai vast.
Het is in de hoeken een beetje prutsen. Naai steeds rechtdoor tot 1cm van de hoek, zorg dat je naald naar beneden is, doe je naaivoet omhoog en draai je vierkant 90°. Zo kan je opnieuw rechtdoor stikken.


Herhaal dit voor de binnenkant. Belangrijk: laat hier een keergat van ongeveer 8cm. 

Stap 4: Het in elkaar zetten 


Draai de binnenkant met de goede kanten naar buiten. De binnenkant met de goede kanten naar binnen. Speld de bovenkant vast. Zie dat de hoeken goed overeen komen.
Zet de binnenkant in de buitenkant. De goede kanten van de stof raken elkaar nu en kan je niet zien.
Naai vast.



Trek de binnenkant van de mand door het keergat. Zo draai je de hele mand om. De goede kanten zitten nu naar buiten. Zorg er nu voor dat de naden goed zitten. Strijk de mand.
Maak het keergat dicht met een onzichtbare steek. Dit kan je best met de hand naaien, zo is het niet te zien en is de mand volledig omkeerbaar.

Plooi de rand om en voila klaar!


Nog enkele voorbeeldjes ter inspiratie:


Veel succes! Bij vragen mag je altijd een reactie achterlaten of een mailtje sturen!
Resultaten zie ik heel graag dus mag je ook zeker achterlaten!

Kleine nota:

Waar koop ik mijn pampers? :-) Een veel gestelde mama vraag.
Mijn geheim:

Ik koop mijn pampers bij Bol.com 
Ze zijn er goedkoop, worden aan huis geleverd (snel!) en ze geven regelmatig goede deals! Handig :-)



You may also like

25 opmerkingen :

  1. Superleuk! Ga ik zeker eens maken. Bedankt voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik maakte er net een grote voor in de babykamer. Maar was van plan een kleinere te maken voor de badkamer. Ideaal dus! Bedankt voor het leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor ga er ook een paar maken en persoonlijk maken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, mooi, en het ziet er heel eenvoudig uit! Ik zet 't op mijn te-maken-lijstje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En welke stoffen kan je gebruiken? Katoentjes of toch dikkere?
    Leuk ideetje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat je de stofjes verstevigd kan je zowat alle stoffen gebruiken.

      Verwijderen
  6. Heel tof he! En zeker ook handig om andere spulletjes in op te bergen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk! Ik snap wel de stap van het in elkaar zetten van de twee mandjes niet. Er staat twee keer binnenkant... (Stap 4)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oohh dat is inderdaad een fout. De buitenkant moet met de goede kanten naar buiten. De binnenkant met de goede kantenieuws naar binnen. Dan de buitenkant in de binnenkant zetten. Zo zou het moeten zijn!

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  8. Welke stof gebruikte je? Een dun katoentje of een steverige meubelstoffeerder?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon een dun kapoentjes. Door de versteviging zeker sterk genoeg!

      Verwijderen
  9. Bedankt voor het voorbeeld en de uitleg. Het is heel duidelijk en hierdoor gemakkelijk te maken. Mijn metekindje kan geboren worden. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tof! Merci voor de tutorial. Ik stikte het mandje vandaag in elkaar voor ons 1e boeleke dat we binnenkort mogen verwachten :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, heel mooie pampermand. Ik vroeg me wel af of ik de H640 eerst op de binnenkant moet bevestigen alvorens te stikken of pas daarna.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst de vliseline opstrijken. Erna pas beginnen stikken. Dat is het gemakkelijkste en het stevigste (dan zit de vliseline extra vast omdat het mee gestikt is)

      Verwijderen
  12. Heel mooi! Moet je de H640 eerst op de vierkanten strijken en dan alles toe naaien of omgekeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De stroken zijn aalen met een zijde van 25 cm ...maar op hoeveel? 25 op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn vierkantjes dus 25 op 25. Veel plezier met het maken!

      Verwijderen
  14. Zou je in plaats van vier vierkanten ook 1 rechthoek kunnen knippen met dezelfde afmeting? Of heb je echt de hoeken nodig om een mooi mandje te verkrijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan zeker de afmetingen veranderen hoor. Belangrijkste is dat de hoogte bij alle 4 de zijden hetzelfde is.
      Je kan gerust met rechthoeken werken dus. Zolang je diezelfde rechthoek ook gebruikt voor de bodem.
      Je kan bijvoorbeeld zo knippen: 4keer rechthoeken van 25x25 voor de zijden, 4 keer rechthoek van 25 hoog en 40 lang en dan 2 bodems van 25x40.
      Veel succes. Moest het niet lukken mag je me steeds nog vragen stellen hoor, weet niet of ik nu duidelijk ben in mijn antwoord 😀

      Verwijderen
  15. Hai anske, leuk patroon! Kan dit ook gewoon met 1 kant wafel 1 kant katoen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey! Gaat zeker hoor! Kan een heel mooi effect zijn denk ik!

      Verwijderen
  16. Als ik het onderpand (25 bij 25) tegen de zijkanten aan wil stikken, hou ik in de hoeken stuk stof over, aangezien ban de zijkanten al 1 cm naad vanaf is. Hebben jullie een oplossing hoe ik de hoeken netjes krijg, vierkantje uit knippen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn excuses voor de late reactie. Ik blog ondertussen op een nieuw adres en dit vergeet ik vaak te controleren.
      Ik hoop dat je mandje ondertussen goed is afgeraakt.
      Er blijven aan de hoeken een klein hoekje stof zitten.ziet er niet zo mooi uit maar dit verdwijnt zodra je de voering aan elkaar zet. Zie je dus niet meer 😁 afknippen kan maar moet dus niet.

      Verwijderen