ronde 2: de winterjas

/
7 Comments
Zalig! We hebben ronde 1 overleefd! Iedereen heel hard bedankt voor alle steun en stemmen!

De volgende opdracht, de winterjas bezorgde me onmiddellijk veel schrik. Een jas... dat kan ik niet!

Het was een enorm proces!

Mijn jas is af en nu is het weer aan jullie om te stemmen!

Klik hier om je stem te geven

Het grootste probleem: de maat


Het eerste patroon, een trenchcoat uit knipmode werd overgetekend en de buitenkant ineengestoken. veel te groot! Wordt er eentje voor de mama.

Nieuw patroon zoeken: Butterick bracht de oplossing!

Het kiezen van de maat was moeilijk. ik mat mezelf op en keek in het schema. Volgens dat schema bleek ik maat 46 te hebben (europese kledingmaat)! no way!!

Ik koos ervoor een 38 te maken (mijn kledingmaat is tussen 38 en 36). Gemaakt en toch nog wat te groot. Dit werd mijn oefenjas. Alles werd hierop getest.

Jas 3 was eindelijk raak! de ideale maat! :) Ik maakte maat 36


Jas 1 en 2 zijn nog niet volledig af, die krijg je later zeker nog eens te zien! 

De stoffen

Uiteindelijk maakte ik 3 jassen dus dat vraagt wel wat stof. gelukkig had ik verschillende meters wollen stof gekregen van mijn grootmoeder.
Maar de stof van deze jas komt van het stoffenspektakel.

Het proces 

Uiteindelijk verliep het maken van de jas vlotter dan verwacht (op het vinden van de juiste maat na).
De buitenkant zat vrij snel in elkaar.
De knoopsgaten waren moeilijker, gelukkig kon ik mijn moeke inschakelen die me uitleg gaf. Het was de eerste keer dat ik samen met haar naaide. Best gezellig! Bedankt moeke!
De voering werd er op de traditionele manier ingezet, dat betekend dus veel naaien met de hand (niet mijn favoriete bezigheid) maar het is gelukt.  



De accessoires 

Ik maakte een bijpassende pleated tote als tas en een sjaal. Geeft wat extra. De muts heeft de mama gemaakt.


nog enkele extra fototjes





You may also like

7 opmerkingen :

  1. Heel mooi gemaakt.En je zag het goed zitten,zeg 3 jassen om tot de goede te komen!!De voering en sjaal en de muts maken het geheel af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Ik wou echt de perfecte jas maken :) en ik wou de technieken ineens tegoed leren. Het heel energie en tijd gekost maar dat maakt me dubbel zo tevreden!

      Verwijderen
  2. wow, das chique zeg!! mijn stem heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merci voor de lieve complimentjes en de stemmen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je jas is echt super Anske! Ik denk dat ik weet wie de nummer 1 deze week gaat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen